دیپلماسی❜ دینی/ تقویم فرهیخت: اردیبهشت ۱۴۰۱، برپایی نخستین کنگره بین المللی بقیع، مدفن امامان و اصحاب در مشهد

  • بازدید: ۳۵۱
دینی/ تقویم فرهیخت: اردیبهشت ۱۴۰۱، برپایی نخستین کنگره بین المللی بقیع، مدفن امامان و اصحاب در مشهد
آستان قدس رضوی

مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است

مشهد- ایرنا-  کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی و به میزبانی مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه چهارشنبه در نخستین پیش نشست کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب که بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی برگزار شد، گفت: تخریب قبرستان بقیع، کربلای معلا، نجف اشرف و غیره یکی از مباحث مهم تاریخی است‌.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی افزود: بقیع یک قطعه زمین رها شده یا مقبره ای مانند مقابر عمومی در بلاد اسلامی نیست بلکه در حقیقت بقیع گنجینه تاریخ اسلام است و رازهای فراوانی در خود نهفته دارد و بر اساس روایات حدود ۱۰ هزار نفر از صحابه پیامبر (ص)، عباس عموی پیامبر (ص) و زنان و دختران ایشان، علما و شهدای میادین جهاد و منسوبین پیامبر (ص) در این جا مدفون شده اند.

وی ادامه داد: محل قبور چهار تن از امامان شیعه، قبر عباس عموی پیامبر(ص)، قبر فاطمه بنت اسد، دار العقیل، دارالجعفر دارالناقله، بیت الاحزان، دارالقرآن بن اسود از جمله مکان هایی هستند که در بقیع تخریب شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اولین تخریب قبور اهل بیت علیهم السلام تخریب کربلای معلا و حرم امام حسین (ع) در سال ۱۲۱۶ هجری قمری بوده که در این تخریب ۶ هزار نفر به شهادت رسیدند و پس از آن محمدبن عبدالوهاب قتل عام سه هزار نفر را در نجف اشرف رقم زد و سپس در سال ۱۲۲۷ به مدینه و پس از آن به بقیع حمله کرده و قبور اهل بیت را تخریب می کنند.

حجت الاسلام نوایی افزود: مخالفت با تبعیت از نظام شیعه، از بین بردن نمادهای تشیع، جلوگیری از تاثیرات سازنده تاریخ زیارت قبور ائمه، تبعیت از ایده های استعماری، ایجاد تفرقه در امت اسلام و ایجاد آشوب و فتنه در جهان اسلام، تسلط بر اذهان جامعه اسلامی، خنثی کردن احکام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند حج، جهاد و نماز جمعه، از جمله دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون است.

وی ادامه داد: کشتار مسلمانان به وسیله وهابیان مامور انگلیس، تسلط بر منطقه اسلامی، تحریف حقایق اسلامی و مقدسات آن، استخفای ملت های اسلامی و اهانت به آن ها، کمک به رژیم جعلی صهیونیستی، مخالفت با نهضت ها و حرکت های اصلاحی در سایر بلاد اسلامی، ایجاد رعب و وحشت برای تشکیل دولت استعماری، از دیگر دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد فرهنگ اباحه گری، اهانت به عمل صحابه، کشتار فراوان مسلمانان، ایجاد سنت قتل و غارت، توهین به فقه مذاهب اسلامی و ایجاد کینه و عداوت نسبت به تمامی مسلمانان به ویژه شیعه، جلوگیری از تعظیم شعائر، منع مودت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، جلوگیری از اقتدا به پیامبر(ص) ، منع و جلوگیری از زیارت زائران، مخالفت با سنن اسلام و سنن جاریه آن، از جمله پیامدها و نتایج تخریب بقیع بوده است.

به گزارش ایرنا، کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب، اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با مشارکت آستان قدس رضوی و با محوریت بنیاد پژوهش های اسلامی و گروه مطالعات اعتاب مقدسه به میزبانی مشهد مقدس برگزار می شود.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/629


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها