دیپلماسی❜ اقتصادی/ میهمان فرهیخت: صادق هاشم الفیحان المعموری رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق و دیدار با همتای خود در مشهد + تصاویر

  • بازدید: ۵۱۵
اقتصادی/ میهمان فرهیخت: صادق هاشم الفیحان المعموری رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق و دیدار با همتای خود در مشهد + تصاویر
اتاق بازرگانی استان

رئیس پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در دیدار با ریاست اتاق بازرگانی بابِل تاکید کرد: ضرورت تلاش به منظور افزایش سهم خراسان رضوی از تجارت با عراق

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی زاده» در دیداری با رئیس اتاق بازرگانی بابِل عراق و هیأت همراه او، اظهار داشت: پیوند بخش‌های اقتصادی و تولیدی خراسان رضوی با کشور عراق و ارتقای سهم استان در مبادلات تجاری با این همسایه غربی، به مدد تقویت ارتباط بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی طرفین، میسر خواهد شد.

وی به تشریح ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در بخش‌های صنعت، معدن، و کشاورزی پرداخت و متذکر شد: با توجه به اقبال خوبی که گردشگران عراقی نسبت به شهر مشهد دارند، می‌توان زمینه همکاری‌های مشترک اقتصادی و سرمایه‌گذاری بیشتری را در کنار موضوع گردشگری فراهم نمود.

توکلی‌زاده، رویدادها و نمایشگاه‌های اقتصادی و تجاری که طی سال در دو استان خراسان رضوی و بابل برگزار می‌شوند را مجالی برای حضور هیات‌های خارجی و انجام مذاکرات فعالان اقتصادی دو کشور دانست و خواستار مکاتبات و تبادل اطلاعات این برنامه‌ها فی‌مابین دو اتاق شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان در بخش دیگری از اظهارات خود به جایگاه مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور پرداخت و بیان کرد: بخش عمده‌ای از گردشگران عراقی که به مشهد سفر می‌کنند، متقاضی خدمات درمانی و سلامت نیز هستند. چندی پیش تفاهم‌نامه‌هایی با دارالشفاهای حرمین مطهر امامان در عتبات عالیات، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه کربلا در راستای معرفی بیماران کشور عراق به مراکز درمانی مشهد و بهره‌مندی آنان از خدمات درمانی این شهر منعقد شد، این ظرفیت وجود دارد تا تفاهم مشابهی نیز با استان بابل در همین زمینه به امضا برسد.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ معادن استان در توسعه تعاملات تجاری با عراق

توکلی‌زاده همچنین، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ معادن استان در توسعه تعاملات تجاری با عراق تاکید و خاطرنشان کرد: ظرفیت مطلوبی برای همکاری با عراق در حوزه‌های معدن و سنگ‌های ساختمانی وجود دارد.

وی تاکید کرد: ایران دارای سنگ‌های معدنی و ظرفیت‌های متنوعی در این زمینه است. مسئولان عراقی و به ویژه اتاق بازرگانی بابل می‌توانند با کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد پیرامون همین بحث، مکاتبات لازم را به عمل آورند و نیازهای صنایع و بخش‌های اقتصادی مختلف در استان بابل و کشور عراق را به محصولات معدنی، منعکس سازند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به پتانسیل بالای صنعت گوهرسنگ‌ها در استان خراسان رضوی اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به بازار خوبی که برای این محصولات در عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم است، آمادگی داریم تا پیوندی میان فعالان این صنعت در استان خراسان رضوی و متقاضیان آن در بازار عراق ایجاد نماییم. این مهم می‌تواند به تفاهمی برای همکاری‌های مشترک و برگزاری رویدادهای اقتصادی دوجانبه، گردد.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنانش به پیشینه تاریخی شهر بابل عراق اشاره و اظهار کرد: شهر بابل از افتخارات خاورمیانه در بعد تاریخی است که در طول تاریخ اشتراکات بسیار زیادی نیز با ایران داشته است و خرسندیم که زمینه توسعه تعاملات اقتصادی با این شهر فراهم شود.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ مشهد در حوزه گردشگری سلامت برای افزایش تعاملات اقتصادی با عراق

«صادق هاشم الفیحان المعموری»، رئیس اتاق بازرگانی بابِل عراق نیز در این نشست گفت: بابل از نظر جغرافیایی در صد کیلومتری جنوب بغداد و ۴۰ کیلومتری شهر کربلا واقع شده و ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. این استان، واردات زیادی از کشور ایران دارد و مردم بابل به محصولات ایرانی علاقه دارند. خوشبختانه با اتاق‌های بازرگانی ایران ارتباط خوبی داریم و جمع کثیری از مردم و تجار بابل با فعالان اقتصادی مشهد در ارتباطند.

رئیس اتاق بازرگانی بابل بیان کرد: البته از لحاظ تجارت بین شهرهای بابل و خراسان رضوی مراودات آنطور که باید، نیست و از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است. به همین جهت درخواست برگزاری این دیدار را داشتیم تا به منظور افزایش مبادلات به گفت‌وگو بنشینیم. ما آمادگی کافی را برای بالا بردن تبادل بین دو کشور داریم. مشهد یکی از شهرهایی است که به لحاظ پزشکی در سطح بالایی قرار دارد و بیشتر افراد عراقی برای گردشگری در بعد دینی و سلامت به مشهد می آیند.

وی در خصوص نیازمندی عراق به محصولات ایران خاطرنشان کرد: در کشور عراق به محصولات زیادی از ایران نیاز داریم. بابل یکی از شهرهای صنعتی در گذشته بوده و اکنون صنایع زیادی در این استان متوقف شده و نیاز به همکاری با ایران در حوزه صنعت و به خصوص ادوات کشاورزی داریم.

معموری ادامه داد: شمار زیادی از زنان در کشور عراق مشغول تولیدات مختلفی به ویژه صنایع دستی هستند و می توان با کانون زنان بازرگان خراسان ارتباط مناسبی در این بخش برقرار کرد و از ظرفیت‌ های مشترک دو کشور استفاده نمود.

رئیس اتاق بازرگانی بابل با اشاره به معضلات گمرگی کشور عراق افزود: در حوزه گمرگ در حال پیگیری رفع مشکلات از طریق ریاست گمرک عراق هستیم و تاکنون نیز برخی مشکلات رفع شده است.

وی گفت: مشارکت تجار در نمایشگاه ها باعث آشنایی و ارتباط بیشتر دو کشور خواهد شد و با توجه به مسافت کم و قیمت مناسب محصولات ایرانی، به نظر می‌رسد باید از ظرفیت نمایشگاه‌های دو کشور به منظور توسعه تعاملات استفاده کنیم. عراق نسبت به دیگر کشورها واردات زیادی دارد و کیفیت و قیمت محصولات برای ما بسیار مهم است و محصولات ایرانی در این حوزه بسیار خوب عمل کرده اند. همچنین بسیاری از محصولات ایرانی نسبت به کشورهایی مانند چین و برزیل که یک الی دو ماه زمان می‌برد تا کالا به عراق برسد، با سرعت بالایی به این کشور ارسال می شود که این نیز مزیت خوبی برای ما است.

پیگیر رفع مشکلات ارزی دو کشور هستیم

«صلاح حسن علی الخلیفاوی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی بابل نیز با تاکید بر ضرورت افزایش مراودات اقتصادی دو کشور اظهار داشت: باید حجم تجارت بین بابل و مشهد افزایش یابد و گروهی در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت کنند و باعث افتخار است شرکت های ایرانی به خصوص مشهد با تجار عراق و بابل ارتباط داشته باشند و مشکلات و موانع سر راه دو طرف برطرف شود.

وی ادامه داد: مشکلاتی در حوزه ارزی وجود دارد و پیگیر رفع این مشکلات هستیم تا هرچه سریع تر این مراودات افزایش یابد.

عراق دومین شریک تجاری ایران در حوزه بین الملل است

در بخش دیگری از این نشست، «فرشید منوچهری» مشاور رئیس اتاق مشهد در امور بین‌الملل گفت: با توجه به حجم تجارتی که بین دو کشور برقرار است، عراق دومین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. با این همه، در صورت رفع برخی موانع و استفاده از ظرفیت‌های موجود، حجم تبادلات افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص ظرفیت توسعه روابط خراسان رضوی با عراق در حوزه گردشگری اظهار داشت: در حوزه گردشگری، بیش از۵٠ درصد گردشگران عراقی در ایران، وارد مشهد می شوند و استان خراسان رضوی در حوزه ارائه خدمات زیارت و سلامت، کارنامه درخشانی دارد.

منوچهری، یکی از مهم‌ترین وظایف اتاق‌های بازرگانی را برقراری ارتباط بین فعالان اقتصادی از طریق فراهم کردن زمینه‌های بازدید و تبیین اشتراکات دانست و گفت: اتاق خراسان رضوی در این حوزه آمادگی خود را اعلام می کند و امیدواریم در بابل نیز این عزم وجود داشته باشد.

وی مطرح کرد: خراسان رضوی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و گردشگری ظرفیت شاخصی دارد؛ بیش از ۶هزار واحد تولیدی صنعتی در این خطه وجود دارد. در بخش معدن نیز معادن غنی از جمله فیروزه در استان وجود دارد. همچنین، در بخش کشاورزی، این استان دارای ظرفیتی خاص است که می توان به کشت زعفران و پسته و تولیدات دامی فراوانی که در استان صورت می‌گیرد، اشاره کرد.

منوچهری تصریح کرد: در بخش گردشگری نیز سالانه بیش از بیست میلیون گردشگر وارد مشهد می‌شوند. خراسان رضوی دروازه ورود به آسیای میانه به شمار می‌رود و اتصال برخی کشورها به آسیای میانه از طریق این استان صورت می‌گیرد، این قابلیت هم ظرفیتی به شمار می‌رود که می‌تواند در افزایش تبادلات تجاری بین ایران و عراق موثر واقع شود.

 

ظرفیت بالای خراسان رضوی در حوزه قطعات خودرو

«محمدمهدی شکورزاده»، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، از ظرفیت‌های استان در تولید قطعات خودرو سخن گفت و اظهار داشت: حدود ۳۶۰ واحد تولیدکننده قطعات خودرو در استان وجود دارد و بیش از ۲۵ درصد قطعات خودرو کشور در خراسان‌رضوی تولید می شود. بر این اساس، امکان تامین قطعات یدکی خودروهای ایرانی و ماشین آلات سنگین در استان را داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: اکثر تولیدکنندگان استان دانش فنی خود را از کشورهای اروپایی اخذ کرده‌اند و قطعات تولیدی در خراسان رضوی از کیفیت لازم برخوردار است و میتوانیم در این زمینه با استان بابل عراق، مراودات داشته باشیم. همچنین، از لحاظ سرمایه گذاری مشترک نیز امکان فعالیت و همکاری با کشور عراق را داریم.

فعالیت بیش از ۶٠٠ معدن در استان خراسان رضوی

«غلامرضا نازپرور» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم گفت: در حوزه معادن و صنایع معدنی، تولیدات متنوعی در استان داریم و خراسان رضوی رتبه یک تولیدات معدن کشور را دارد. حدود ۶۰۰ معدن فعال و ۱۵۰۰ واحد در زمره صنایع معدنی در استان وجود دارد. همچنین بیش از ۱۳۰ معدن سنگ تزئینی و ۳۰۰ سنگ بری پیشرفته در استان وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با بیان اینکه در تامین پودر و سیمان حفاری آماده همکاری با عراق هستیم، افزود: در تامین مکمل‌های معدنی برای صنعت طیور و آبزیان نیز امکان همکاری مشترک وجود دارد. همچنین، در حوزه آزمایشگاه های تخصصی و خطوط فرآوری و گندله آهن می توانیم به بابل و عراق کمک کنیم. استان خراسان رضوی امکان صادرات مصالح ساختمانی از جمله گچ و سیمان به بابل و عراق را دارد.

مزیت های ایران در تولید سیم و کابل با استاندارد جهانی

همچنین، «حسین محمدیان»، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی استان در این نشست گفت: کیفیت تولیدات خراسان رضوی در حوزه سیم و کابل، با استاندارد جهانی مطابقت دارد و در این زمینه به صورت هفتگی به عراق صادرات صورت می‌گیرد. خراسان رضوی در صنعت سیم و کابل به دلیل برخورداری از مزیت در حوزه مواد اولیه، از تولیدکنندگان اصلی این محصول در ایران است؛ اما با وجود صادراتی که به کشور عراق صورت می‌گیرد، متاسفانه تعرفه های ترجیحی این کشور برای دیگر کشورها، باعث محدودیت بازار برای ما شده است. درخواست ما این است که با توجه به همسایگی با عراق، این امتیاز به ایران نیز داده شود.

محمدیان ادامه داد: امروزه محصولات کشورهای عمان، اردن و عربستان در کشور عراق وجود دارد و با توجه به برخورداری از تعرفه ترجیحی، به راحتی می توانند در بازار عراق فعالیت کنند و امیدوارم این تعرفه ترجیحی برای تجار ایرانی نیز برقرار گردد. با توجه به هزینه ای که ایران برای عراق در حوزه زیرساختی می کند، حداقل توقع ما استفاده برابر از ظرفیت‌ بازار این کشور است.

عضو هیات نمایندگان اتاق خراسان رضوی با بیان اینکه گاهی کالاهای غیر واقعی با برند ایرانی وارد عراق می شود، افزود: باید نظارت بیشتری از طریق دولت و اتاق بازرگانی عراق روی استاندارد محصولات صورت گیرد. ایران آمادگی دارد تا در زمینه استاندارد محصولات با عراق همکاری لازم را داشته باشد و امیدوارم این کشور نیز در این خصوص برنامه مدونی داشته باشد.

رتبه برتر خراسان رضوی در حوزه صنعت و معدن

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست، بیان کرد: در استان خراسان رضوی 6000 کارخانه وجود دارد که ۲۲۰ هزار نفر در این کارخانجات شاغل هستند. توانایی فراوانی در حوزه های مختلف در استان وجود دارد و در صنایع غذایی یکی از پتانسیل های اول کشور هستیم.

وی افزود: واحدهای خراسان رضوی امکان تامین نیازهای عراق در زمینه سرامیک، سیمان و صنایع ساختمانی را دارد. همچنین در تامین قطعات خودرو و مصنوعات پلاستیک نیز ظرفیت بسیاری در استان داریم. امیدواریم با همکاری‌های بیشتر بتوانیم از این ظرفیت به نحواحسن استفاده کنیم.

پیمانکاران ایرانی در مناقصات برق کشور عراق سهم داشته باشند

«اشکناز اورعی»، نایب رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: با توجه به کمبود برق کشور عراق، درخواست داریم تفاهم نامه‌ای بین ایران و عراق منعقد شود تا پیمانکاران و تولیدکنندگان صنعت برق ایران در مناقصات این کشور شرکت کنند و سهم قابل قبولی داشته باشند.

«شقایق ملارضایی»، نایب رئیس کانون زنان بازرگان استان هم گفت: زنان فعال اقتصادی و اعضای این کانون در حوزه تجهیزات پزشکی، صنایع دستی، طلا و جواهر و محصولات کشاورزی مشغول فعالیت هستند و خوشحال خواهیم شد فرصت‌های تجاری عراق برای حضور بانوان اقتصادی ایران در این کشور معرفی شود. ما با اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان ارتباط گرفته‌ایم و اکنون آماده همکاری با کشور عراق نیز هستیم. از تجار عراقی دعوت می‌کنیم از واحدهای تولیدی تحت نظر زنان فعال اقتصادی استان بازدید به عمل آوردند و با توانمندی های آنان آشنا شوند.

ضرورت توجه ویژه به اطلاعات فنی محصولات صادراتی

«مریم عشری» از فعالان اقتصادی استان هم در این نشست گفت: از سال جدید میلادی بابل در آستانه تحول شهری جدی قرار گرفته و باید ظرفیت های مختلف مشهد به فعالان تجاری این خطه از عراق معرفی شود. اطلاعات فنی که شهر بابل در حوزه دکوراتیو از صادرکنندگان ایرانی درخواسته می‌کنند، بیشتر از بقیه شهرها بوده و کارشناسان فنی این شهر بسیار تخصصی تر از بقیه هستند. در همین راستا شرکت هایی که در مشهد فعال هستند و قصد صادرات به بابل را دارند، به لحاظ فنی به جزئیات بیشتری دقت می کنند و در این زمینه تاکنون همکاری خوبی با شهر بابل صورت گرفته است.

«حسین مصلی پور»، دیگر فعال اقتصادی حاضر در این جمع، خواستار برخورد قانونی نهادهای رسمی عراق با دلالان این کشور و جلوگیری از اثرگذاری آنان در تعاملات تجاری بین ایران و عراق شد و گفت: ضروری است شرکت های مختلف با استانداردهای مشخص به دو کشور معرفی گردند تا از این طریق تجارت به شکلی صحیح صورت گیرد.

لزوم سوق یافتن ایران و عراق به سمت تجارت آزاد

«محمدعلی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: باید به نیازهای کشور عراق توجه ویژه کنیم، بعد از دوران جنگ بحث بازسازی این کشور و خدمات فنی مهندسی و راه سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ظرفیت ما در استان در این حوزه چشمگیر است؛ اما تقریبا اکثر صادرکنندگان فنی و مهندسی در کسب ضمانت نامه های صادراتی برای عراق مشکل دارند و انتظار داریم راهکاری برای این مورد اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: عراق ظرفیت خوبی با کشورهای عربی برقرار کرده و تعرفه صفر را برای واردات از آن کشورها تعریف نموده است. درخواست ما این است که این ظرفیت برای تجار ایرانی نیز تعریف شود و از این طریق محصولات ایرانی پس از بسته بندی در عراق، به دیگر کشورهای عربی ارسال گردد. علاوه بر این باید به دنبال تجارت آزاد با کشور عراق باشیم و لازمه این کار، درخواست متقابل دو کشور است و در سایه آن، تولید و تجارت ایران و عراق به نقطه‌ی ایده آلی خواهد رسید.

امیرفخریان، وجود ضایعات ناشی از جنگ را از جمله ظرفیت هایی دانست که در عراق وجود دارد و می‌توان این ضایعات را مجدد به چرخه تولید برگرداند. او گفت: ما آمادگی داریم در حوزه تکنولوژی و سرمایه‌گذاری برای این موضوع با عراق همکاری کنیم.

وی افزود: امسال آمادگی داریم تا افراد متخصص و فعالان اقتصادی عراقی از نمایشگاه های تخصصی ایران بازدید کنند و از معرفی افراد توسط دولت و اتاق بازرگانی عراق جهت این بازدیدها استقبال می‌کنیم. همچنین، امیدواریم تفاهم نامه مشترکی بین اتاق های ایران و بابل منعقد گردد تا زمینه فعالیت بیشتر و افزایش حضور تجار دو کشور فراهم شود.

«اسماعیل خضیر کاظم الوطیفی»، نماینده اداره بازرگانی بابل نیز از اهمیت کیفیت و استاندادر کالاهای ایرانی در عراق به منظور توسعه بازار این محصولات سخن گفت و اظهار داشت: توجه ایرانیان به بعد فنی کالاهای صادراتی خود، باعث شناخته شدن بیشتر آن کالا در بازار عراق و استقبال بیشتر مردم می شود. یکی از محصولات ایرانی که وارد عراق می شود، کولر است و بسیار مورد توجه شهروندان عراقی است. همچنین، برندهای ایرانی در مقایسه با برندهای ترکی و دیگر کشورها، بیشتر مورد اقبال مردم عراق بوده و تاکنون توانسته انتظارات آنان را برآورده سازد.

وی اذعان کرد: مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی ایران در این جلسه مطرح شد، بعضا بین اتاق های بازرگانی حل نمی شود و نیاز است که حکومت ها در این خصوص تصمیم گیری کنند و پیشنهاد میکنم بین روسای اتاق های بازرگانی و یکی از دولتمردان که اختیارات لازم را دارد ،جلسه ای برگزار و در خصوص حل مشکلات تجاری در همان لحظه تصمیم گیری شود.

>>> مشاهده ی گزارش تصویری ...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/586


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها