دیپلماسی❜ سلامت/ یادداشت فرهیخت: ضرورت دوطرفه سازی شاهراه «گردشگری سلامت» میان «مشهد» و کشورهای «جامعه ی هدف»

  • بازدید: ۵۸۷
سلامت/ یادداشت فرهیخت: ضرورت دوطرفه سازی شاهراه «گردشگری سلامت» میان «مشهد» و کشورهای «جامعه ی هدف»
اندیشکده فرهیخت
به قلم عبدالرضا زرگری: به نام خدا، جهان شهر معنوی مشهد، به برکت وجود مضجع منور رضوی، نه فقط بزرگترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) است، بلکه قطب دوم «گردشگری سلامت» کشور پس از پایتخت نیز به شمار می آید و در یک کلام، دیار «برترین های افتخار آمیز»، «ظرفیت های منحصر به فرد» و شهر «مزیت ها و تفاوت» هاست.
«دیپلماسی سلامت» و ضرورت تغییر نگرش ها از «صورت» به «سیرت» درمان 
برخورداری خطه ی خورشید هشتم از جاذبه‌های زیارتی، گردشگری و هم‌چنین مراکز درمانی مجهز موجب شده تا گردشگران سلامت از ۵۶ ملیت مختلف خصوصاً از کشورهای عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، کویت، پاکستان، عربستان، عمان، تاجیکستان ، قطر، آذربایجان به مشهد سفر کنند.
بنا بر آمار منتشره، افزون بر یک هزار پزشک و بیش از ۳۰ کلینیک پوست و مو و ۴۴ شرکت گردشگری سلامت در استان خراسان رضوی در حوزه ی گردشگری سلامت در حال فعالیت هستند. 
در حال حاضر، بیشترین میزان گردشگران ورودی به شهر مشهد، از اتباع کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان و پاکستان بوده و بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران را اتباع عراقی و افغانستانی تشکیل می‌دهند.
ناگفته پیداست همه ی این برکات در عرصه گردشگری سلامت، فقط حاصل داشت، کاشت و برداشت از یک روی سکه ی زمین رضوی است و عیار روی بکر دیگر و بلکه مغفول آن، به مراتب ارزشمندتر، بابرکت تر و نتایجش پایدارتر بوده، چراکه خاستگاه این ایده، منتج از سیره ی علمی و منش عملی خود آن حضرت است.
خوشا به سعادت اعاظم اطبا و مفاخر صنعت گردشگری سلامت این شهر که فقط «زینت المجالس» دارالشفاء شهر برکت و کرامت رضوی نشدند، بلکه در نقش «طبیب دوار» و «سفیران سلامت» در سایر بلاد اسلامی هم ایفای وظیفه می کنند. 
به بیانی دیگر، چه بسیار اطباء حاذقی که در جاده ی یک طرفه اما پر سنگلاخ بیمار، دلال و کلینیک و بیمارستان منتظر نماندند تا این بیماران غیر ایرانی باشند که به مراکز درمانی شهر مراجعه می کنند بلکه به معکوس سازی این روند هم اندیشیدند! 
چه می  شود مسؤولان ذیربط به موازات ارتقا و توسعه‌ی کمی و کیفی زیرساخت های مراکز درمانی فعال برای درآمدزایی از حوزه ی سلامت، به فکر راه اندازی و استقرار دهها و بلکه صدها شعبه ی ثابت و کاروان سیار درمانی در قالب عناوینی چون «موکب جهادگران سلامت رضوی» به فراخور نیاز بیماران در کشورهای جامعه ی هدف بویژه کشورهای همسایه و «جهان اسلام» باشند؟
تجربه ی گران سنگی که چندین سال در جریان حماسه ی راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی به همت «آستان قدس رضوی» و «بیمارستان فوق تخصصی رضوی» از مرزهای شرقی کشور گرفته تا نجف و کربلا خوشبختانه محقق شد.
بهتر نیست دیگر ریسک نکنیم و اصطلاحاً تمام تخم مرغ های سبد گردشگری سلامت شهر را در یک سبد «فقط مشهد» نگذاریم؟ آیا حجم خسارت های انبوهی که متاسفانه از دو سال پیش با شیوع بیماری کووید ۱۹ سر این صنعت نوپا آمد و عملاً ماه ها سرمایه های این بخش را دچار رکود مطلق نمود، برای درس آموزی ما کافی نیست؟!
چه می شود تشکلی هم افزا و بومی در مقیاس استانی با مشارکت فعالانه ی همه ی نهادهای متولی بالادستی و دخیل مانند «استانداری خراسان رضوی»، «آستان قدس رضوی»، «دانشگاه های علوم پزشکی»، بیمارستان ها و مراکز درمانی فعال در بخش های دولتی و کلینیک های خصوصی دارای مجوز تشکیل شده و شماری از اطبای حاذق و کادر درمان مجرب این دیار، مشابه ی ایده ی «پزشکان بدون مرز» یا «مرکز پزشکی حج و عتبات عالیات»، به صورت هدفمند و دوره ای، زیر بیرق سبز دارالشفاء متبرک رضوی، به درمان بیماران در گستره ی جهان اسلام بپردازند؟
اقدام انسان دوستانه ای که حتی به صورت انفرادی بارها و بارها توسط پزشکان متعهد و متخصصی چون «دکتر سید ناصر عمادی» در کشورهای آفریقایی و آسیایی از کنیا، غنا، زیمبابوه، تانزانیا، سومالی و نیجریه و بروندی گرفته تا اقلیم کردستان عراق و سوریه و ... به خوبی و با موفقیت تجربه شده، به گونه ای که حتی رییس جمهور برخی از این کشورها را به تحسین وا داشته و اتفاقاً بهانه ی تأسیس سفارت خانه ی بروندی در تهران نیز گشته است!
بدیهی است حضور دوره ای و نوبتی این اطبا به همراه کادر درمان در مراکز درمانی ثابت و سیار در کشورهای جامعه ی هدف، علاوه بر غربالگری مقدماتی و انجام درمان های اولیه و در نهایت ارزآوری معتنابه، باعث خواهد شد بیماران نیازمند به مراقبت های بستری و یا عمل های جراحی خاص و... شناسایی و سپس وفق سازوکارهای حمایتی از قبل پیش بینی شده، مقدمات اعزام هدفمند آنان به مراکز درمانی ذیربط و فعال در مشهد فراهم گردد.
سخن پایانی آن که در مکاتب اقتصادی غربی و شرقی، «تحصیل سود» حرف اول و آخر را می زند، اما در «مکاتب نبوی، علوی و رضوی»، این جلب «رضایت خلق خدا»ست که اگر حاصل شود، تمهید رضایت خالق رحمان و رحیم هم در پی اوست. درود و بدرود.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/453


Share
  • عبدالامیر
    حق با شماست، قابل توجه فعالان گردشگری ایران، فرودگاه بین المللی شهر باستانی العلا در عربستان سعودی با چهارصد کیلومتر فاصله با شهر مدینه منوره شروع بکار کرده با هدف برگزاری تورهای سیاحتی و زیارتی و البته که به گردشگر سلامت هم چشم و نظر دارند لهذا باید فعالان گردشگری و مسئولان ایرانی زود بجنبند تا دیر نشده و فرصت ها از دست نرفته به دوران طلایی گردشگری اش خصوصاً با تقویت فرهنگ زیارت رضوی برگردند. والسلام
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها