دیپلماسی❜ شهری/ ارجائی: مشهد یک شهر بین المللی است و نمی‌توانیم با اختیارات محلی، یک شهر بین المللی را مدیریت کنیم

  • بازدید: ۳۶۲
شهری/ ارجائی: مشهد یک شهر بین المللی است و نمی‌توانیم با اختیارات محلی، یک شهر بین المللی را مدیریت کنیم
شهرداری مشهد
شهردار مشهد: نمی‌توان با اختیارات محلی شهر بین‌المللی را مدیریت کرد/ لزوم توقف توسعه مشهد به سمت غرب

سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد اظهار کرد: از همه اینها مهمتر داشتن نگاه ملی و بین المللی به مشهد در حوزه مدیران کشوری در قوای سه گانه است.مشهد یک شهر بین المللی است و نمی‌توانیم با امکانات و اختیارات محلی شهر بین المللی را مدیریت کنیم.تهران دو برابر مشهد بودجه و نیروی انسانی شهرداری دارد اما اختیارات شهردار تهران با اختیارات شهرداری مشهد قابل مقایسه نیست.ما از دولت و مجلس پول نمی خواهیم اختیارات می‌خواهیم، در برابر قانون، مشهد با شهری با جمعیت 100 هزار نفر یک نوع مدیریت می‌شود .

شهردار مشهد گفت: مشهد یک شهر بین المللی است و نمی‌توانیم با امکانات و اختیارات محلی شهر بین المللی را مدیریت کنیم و مشهد نیازمند نگاه ویژه کشوری است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس ،سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد،امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: بودجه محقق شده شهرداری را 21درصد تحویل گرفتیم یعنی در تاریخ 15 مهر و یک ماه بعد، تعدادی از پیمانکاران تجمع می‌کردند. اما موفق شدیم بین 70 تا 80 درصد پیش‌بینی شده دوره قبل را وصول کنیم. 
وی افزود: روزی که معاونت اقتصادی را تحویل گرفتیم عدد و رقم تحقق بودجه قابل ملاحظه نبود.بودجه درآمدهای عمومی در سال 1400 بیش از 100درصد محقق شدکه یک رکورد بود. این در حالی است که بودجه درآمدهای شهرداری (که همان پول نقدی که باید وارد پروژه شود و حقوق و دستمزد با آن پرداخته شود) معمولاً در سال اول تغییر دوره به خاطر جابجایی مدیران محقق نمی‌شد.
تحول بزرگی در شرق مشهد رخ خواهد داد 
ارجائی تصریح کرد:از روز اول سیاست ما اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود. وقتی کارگاه نیمه تمامی باقی می‌ماند چند اشکال ایجاد می‌کند.اولین ایراد بلاتکلیفی نیروهای انسانی است زیرا پیمانکار نمی‌تواند کارگر را بدون دستمزد وادار به فعالیت کند.دومین نکته ای که وجود دارد این است که اگر به یک پروژه عمرانی پول تزریق نشود، زمان اجرای آن طولانی می شود و مردم دچار مشکل می شوند.
شهردارمشهد تصریح کرد: یکی از مگا پروژه‌های این دوره توسط یکی از اعضای شورای شهر اعلام شد، قرار بود زمین را 400 هزار تومان بخریم اما بعد از این مصاحبه به 800 هزار تومان افزایش پیدا کرد. من می‌توانم مگا پروژه‌ها را برای شما لیست کنم اما بیت‌المال از آن آسیب می بیند و به نفع مردم نیست.
وی گفت:در حوزه مترو فاز یک خط 3 را سعی می‌کنیم با کمک دولت به بهره برداری برسانیم که اتفاق بزرگی خواهد بود.در حاشیه شهر مشهد یکی از پروژه‌هایی که کلنگ آن زده شده پیمانکار ندارد من چطور می توانم آن پروژه را ادامه دهم کمیسیون ماده 5 دارد اما طرح ندارد و این مسئله امکان‌پذیر نیست! سعی می‌کنیم در دو سه ماه آینده اسناد این پروژه‌های بزرگ را آماده و منتشر کنیم تا بتوانیم واحد مسکونی خوب برای بازآفرینی نقاط حاشیه شهر در قسمت شرق شهر ایجاد کنیم.
1000 اتوبوس تا پایان دوره ششم مدیریت شهری وارد ناوگان شهری می‌شود
ارجائی بابیان این مطلب که اتوبوس مدل حمل و نقلی جذاب برای مردم مشهد است اظهارداشت:حدود 1300 اتوبوس را وقتی وارد شهرداری شدیم تحویل گرفتیم؛ بین 10 تا 20 درصد اتوبوس‌ها در شهرهای مختلف در تعمیرگاه هستند که باید از این 1300 تا کم شود. 
وی افزود:در دوره قبل نیز طبق گزارشی که مدیر مربوطه به من داده 183 دستگاه اتوبوس اضافه شده بود.برای تکمیل ناوگان عمومی 2 هزار و پانصد دستگاه اتوبوس نیاز داریم در سه مرحله 83 ، 27 و 33 دستگاه در این دوره محقق شده است و امیدواریم در پایان دوره این عدد را به هزار برسانیم.
شهردار مشهد بابیان این مطلب که عمر ناوگان ما بالاست و هر تعداد اضافه می‌شود تعداد دیگری از آن کم می‌شود خاطرنشان کرد:توافق‌نامه تأمین 900 دستگاه اتوبوس اتفاقی خوب و به نفع مردم بود. 30 دستگاه میدل باس به مشهد رسید و در خط قرار گرفت. 
وی عنوان کرد:تعدادی اتوبوس برقی نیز در سطح شهر در حال آزمایش شدن است که امیدواریم این آزمایش را با موفقیت سپری کند اگر از این اتوبوس‌ها جواب بگیریم با این اتوبوس هایی که محصول کشور خودمان است وارد قرارداد می‌شویم و تحویل نخستین اتوبوس‌ها پس از عقد قرارداد بین 5 الی 6 ماه زمان می‌برد.
شهرداری مسئول کمیته خدمات شهری ستاد خدمات سفر استان است
ارجائی با اشاره به اینکه ریاست ستاد مدیریت خدمات سفر در هر استان با استاندار آن است و این ستاد کمیته‌هایی دارد، مدیریت کمیته خدمات شهری با شهرداری است افزود: در کمیته حمل‌ونقل عضو هستیم و استاندار فرمودند در کمیته اسکان نیز کمک کنید و مسئولیت اصلی اسکان را در خدمات سفر به میراث فرهنگی و گردشگری داده‌اند.
وی گفت: 600 هزار نفر شب ظرفیت اسکان فراهم شده است کمک شهرداری نیز مربوط به حدود 10 درصد این رقم است.در کمپ غدیر ظرفیت 8 هزار نفر است و سعی می‌کنیم به 14 هزار نفر برسانیم وقتی می‌خواهیم ظرفیت را افزایش دهیم باید خدماتی مانند نانوایی سوپرمارکت و سرویس‌های بهداشتی افزایش یابد.
شهردار مشهد بیان کرد:در هر صورت اگر 600 هزار ظرفیت فراهم کنیم باز هم کم است برای همین شعار هر خانه یک زائرسرا را مطرح کردیم از شما رسانه‌ها می‌خواهم این مسئله را مطرح کنید تا توسط مردم مدیریت شود. در حوزه کنترل قیمت‌ها هم رسانه کمک زیادی می تواند انجام دهد.
ارجائی با بیان این مطلب که خط قرمزی برای کمک به زائران نداریم گفت:اگر شرکت های حمل و نقلی بخواهند کاری را که در اربعین با زائران در پایانه مسافربری کردند انجام دهند اتوبوس‌ها را وارد سیستم حمل و نقل بین شهری می‌کنیم.
سایر شهرها برای تامین سرویس بهداشتی سیار زائران همکاری کنند
وی عنوان کرد: تعداد قابل ملاحظه‌ای سرویس بهداشتی سیار خریداری شده است. برای دهه آخر صفر از دولت 1300 چشمه دیگر هم خواستیم به صورت امانی در اختیارمان قرار دهند که استاندار موافقت کردند، شهرداری‌های سایر استان‌ها نیز این امکانات را در اختیار دارند درخواست داریم چند روزی در اختیار ما قرار بدهند.
ارجائی خاطرنشان کرد:درباره توسعه فضای سبز اگر مطمئن شویم که آبیاری فضای سبز از آب شرب استفاده نمی‌کند مشکلی در توسعه فضای سبز نداریم.موضوعی در قراردادهای فضای سبز وجود داشت که اصلاح شد.
چرخه بازپروری معتادین متجاهر نقص دارد / ارگان‌های دیگر متعهد باشند
شهردار مشهد ادامه داد: تنها کارتن خوابی که معتاد متجاهر نباشد باید توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ما جمع آوری شود و به خانه سبز یا اسکان موقت منتقل شوند اما در خصوص معتادین متجاهر کار گروهی باید بشود میدان‌دار اصلی بهزیستی است و باید میدان‌داری کند. به ما گفتند 30 درصد این افراد را شهرداری جمع آوری کند که تعهد دادیم که کمک کنیم و بر این تعهد هستیم اما گلایه کلی داریم و آن این است که از حدود سال 90 تا امروز یک دهه گذشته اما آمار صعودی است یا نزولی نمی‌شود! تاکی می‌خواهیم اردوگاه بسازیم؟
وی با طرح این سوال که چرا روش درمان را عوض نمی‌کنیم چرا به دنبال این نیستیم که جوانی که دچار مشکل شده را از این بحران خارج کنیم؟ تصریح کرد:پول شهرداری مربوط به مردم است و نمی‌توان معتادین را نگه داشت و سپس آنها را آزاد کرد بدون اینکه این چرخه شکسته شود. این چرخه تا چه زمانی می‌خواهد ادامه داشته باشد چرا در یک چرخه باطل افتاده ایم؟ هر کدام از این افراد چند بار جمع آوری شده‌اند؟ هر رقم که باشد پرداخت می‌کنیم اما آیا شما تعهد می دهید که حداقل 30 درصد این افراد از چرخه اعتیاد و ترک حذف شوند؟
گسترش مشهد به سمت غرب باید متوقف شود
ارجائی با بیان این مطلب که هزینه نگهداری شهر در مشهد بالاتر از رقم ملی است ما حقوق کسی را کاهش ندادیم و هیچ حقوقی کاهش نیافته و به لطف دولت 57 درصد افزایش یافته است گفت:در خصوص شب‌کاری پاکبانان، ابتدا گفته شد تعداد تصادفات شب پاکبان ها زیاد است چرا باید شب کار کنند؟ معاون خدمات شهری تصمیم گرفت شیفت به ساعات ابتدایی روز برسد و اگر خللی در اداره شهر وارد نشود آن را ادامه خواهیم داد.
وی در خصوص طرح تفصیلی مشهد اظهار کرد: دو پهنه طرح تفصیلی مشهد قبل از ورود ما ابلاغ شده بود، یک پهنه دیگر نیز چند روز پیش ابلاغ شد سرعت کمیسیون های ماده 5 قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست.پیشران‌های توسعه نباید به قسمت غربی مشهد رود و یا حتی جنوبی مشهد چه ایرادی دارد یک پروژه خوب مثل تجاری درمانی و غیره در نقاط حاشیه شهر مشهد باشد چرا توسعه شهر مشهد بیش از 40 سال به سمت غرب مشهد باشد چه موضوعی است که ما برای توسعه شهر مشهد به شرق مقاومت می‌کنیم؟
شهردار مشهد گفت: امیدواریم به نفع مردم تغییر کند و اگر فرصت باشد با مدیران تخصصی برنامه خبری گذاشته شود آنجا به مردم می‌گوییم که  گشایش‌هایی به نفع مردم اتفاق خواهد افتاد.
ارجائی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر میزان حقوق دریافتی اش به عنوان شهردار مشهد عنوان کرد:حقوق من بین 27 تا 28 میلیون تومان است.
طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود
شهردار مشهد با اشاره به اینکه توسعه به شرق جایگزین توسعه به غرب است و هزینه آن تفاوتی ندارد خاطرنشان کرد: این شهر بیش از 40 سال به یک سمت رفته است مشهد مستطیل است که اگر این روند ادامه پیدا کند شهر مذهبی با رویکرد حرم نخواهد بود.
وی افزود:  فاصله آخرین نقطه غربی تا حرم روی نقشه 17 کیلومتر است و این عدد در شرق 7 کیلومتر است یعنی شهر متوازن نیست.شهرک شهید رجایی، باهنر و طرق جاهایی است که باید به توسعه آن توجه کنیم.طرح جهش مسکن نباید از مشهد خارج شود، اگر بتوانیم 40 هزار ظرفیت مسکن را در مشهد جانمایی کنیم بهتر است تا اینکه در بینالود و گلبهار هزینه شود.جمعیت پذیری بینالود چقدر است؟ چرا اصرار بر جایی دارید که مردم اقبالی به آن ندارند؟ سیاست استاندار در این زمینه خوب است و تمام و کمال از آن دفاع می کنم. 
باز شدن گره مرز شهرستان‌های طرقبه شاندیز و مشهد در اختیار مدیریت شهری نیست
ارجائی بیان کرد:چند سال است که مرز بین مشهد و طرقبه و شاندیز مسکوت مانده و حل نشده؟ این موارد باید با کمک مسئولین حل شود؟ با مردم طرقبه شاندیز اختلافی نداریم اما مرز اختلافی وجود دارد.در اولین دیدار با وزیر کشور این مطلب را عرض کردم و چندین بار از آقای استاندار خواهش کردم تا این موضوع را حل و فصل کند.
وی ادامه داد: این موضوع مربوط به شهرسازی و تقسیمات کشوری است و شهرداری تنها مطالبه‌گر است در شورای عالی معماری و شهرسازی و در تقسیمات کشوری باید تعیین تکلیف شود. در هر دو نیز تعیین تکلیف شده اما بر هم منطبق نیست.دو وزارتخانه نظر متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند ما متولی مشخصی برای آن مشخص کردیم و به صورت مستمر در حال پیگیری هستیم و امیدواریم استاندار و دکتر خدایی بتوانند این موضوع را در استان حل کند، امیدوارم به نفع مردم طرقبه شاندیز و مشهد موضوع حل شود.
میزان فروش دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه 1400 قابل تحقق نبود
شهردار مشهد اظهار داشت: میزان فروش دارایی های سرمایه ای در سال 1400 چقدر بوده است؟ چقدر از املاک شهرداری را در سال گذشته می‌خواستند بفروشند؟ ما چه میزان از آن را فروختیم 10 یا 20 یا 90 درصد؟بودجه 1400 را این شورا تصویب نکرده بود، یکی از محل‌های درآمدی شهرداری فروش املاک آن است این املاک شهرداری به دو دسته تقسیم می‌شود اول املاک استحصالی شهرداری، دوم املاک واگذاری شهرداری حاصل از پروژه های مشارکتی مثلاً فرض کنید شهرداری می‌گوید پروانه و زمین از من و سازنده بیاید و این زمین را بسازد سپس بعد از اتمام واگذار می‌کند.
ارجائی افزود: آیا می‌توانستیم در یک سال 5 هزار میلیارد تومان ملک بفروشیم؟ بودجه 1400 شهرداری را ببینید ما سعی کردیم این رقم را کاهش دهیم درصدی هم کاهش دهیم اما آنقدر زیاد بود که فروش املاک در سال 1401 نیز محقق نخواهد شد زیرا بازار این میزان کشش ندارد و خزانه املاک شهرداری آیا آن‌قدر زمین دارد؟اگر می‌گوید زمین‌ها ارزان فروخته شده است هر دستگاه نظارتی که تمایل دارید را بگویید تا تمامی قراردادها را بررسی کند.
تامین اعتبار؛ شرط بهره‌برداری از مترو در سال 1403 است
وی با بیان اینکه برنامه زمانبندی ما برای فاز یک خط سه تا پایان سال 1403 است گفت:هنوز قراردادی برای ساخت ریل منعقد نشده است، تمام کارها به صورت موازی انجام نمی شود و بعضی از کارها سری است.
شهردار مشهد بیان کرد: برای فاز اول 6 هزار میلیارد تومان دیگر پول لازم داریم که 2 هزار میلیارد تومان آن از نفت است و 2 هزار میلیارد تومان آن از اوراق که 50 درصد آن متعلق به شهرداری و 50 درصد مربوط به دولت است؛اگر این پول محقق شود و طرف خارجی نیز مشکلی ایجاد نکند کارخانه ریل ساز نیز بتواند تعهدات خود را به موقع انجام دهد تا پایان سال 1403 به اتمام می رسد.
وی افزود:در سه مرحله 40، 30 و 30 واگن وارد شده، وامی که با آن واگن خریداری شده است تنها در دوره ششم پرداخت شده است و هیچ دوره حتی یک ریال پرداخت نکرده است. دوره‌های پیش نیز ادعایی در این رابطه ندارند البته شهرداری‌های قم و کرج واگن‌ها را خواستند اما گفتیم مردم مشهد نیاز دارند.
مشهد نیازمند نگاه ویژه کشوری است
ارجائی عنوان کرد:رئیس جمهور سابقه خوبی در استان دارند و به مسائل مشهد مسلط هستند. قطار سریع السیر مشهد- تهران، اتوبان حرم تا حرم، اتوبان مشهد- چناران از اتفاقات بسیار خوب است.دولت در حال تسهیل سفر به مشهد است آیا تعداد زائر بعد از تسهیل سفر افزایش پیدا می‌کند یا خیر؟ جمعیت و ظرفیت خدمات مشهد چه میزان شود تا این تعداد زائر را پذیرا باشد؟
وی افزود: اگر می‌خواهید زیارت مشهد را تسهیل کنید به توسعه زیرساخت‌های مشهد نیز باید اضافه کنید.فاز یک خط 3 قطارشهری 9 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد و قرار است باب الجواد را به پایانه، فرودگاه و راه آهن متصل کند بهره بردار اصلی آن چه کسی است زائر است یا مجاور؟ سهم دولت چه می‌شود در دوره گذشته 3 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد شش هزار میلیارد دیگر چه می‌شود؟
شهردار مشهد با بیان این مطلب که اگر می‌خواهید فاز یک خط 3 به اتمام برسد باید به تعهدات خود را انجام بدهید گفت:پروژه های دیگری نیز در مشهد داریم که جنبه ملی دارند و باید در این زیرساخت‌ها کمک شود. آیا کمپ غدیر برای زائران کفایت می کند در یک دوره مدیریت شهری کمپ غدیر ساخته شد اما آیا دیگر نیازی به کمپ نداریم کمپ زائر برای زائران است نه مجاوران. سهم دولت از این طرح کدام است؟
ارجائی اظهار کرد: از همه اینها مهمتر داشتن نگاه ملی و بین المللی به مشهد در حوزه مدیران کشوری در قوای سه گانه است.مشهد یک شهر بین المللی است و نمی‌توانیم با امکانات و اختیارات محلی شهر بین المللی را مدیریت کنیم.تهران دو برابر مشهد بودجه و نیروی انسانی شهرداری دارد اما اختیارات شهردار تهران با اختیارات شهرداری مشهد قابل مقایسه نیست.ما از دولت و مجلس پول نمی خواهیم اختیارات می‌خواهیم، در برابر قانون، مشهد با شهری با جمعیت 100 هزار نفر یک نوع مدیریت می‌شود .
وی گفت:یک تبصره و ماده قانون نیاز به اصلاح دارد نمایندگان مجلس این کار را انجام دهند مدیریت شهری را پررنگ ببینید.الان فصل تدوین برنامه هفتم است چرا یک فصل در این برنامه برای مدیریت شهری وجود ندارد یا حداقل چند ماده را در این برنامه به مدیریت شهری اختصاص دهید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/35


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها